Karneol Pracownia Artystyczne Krystyna Kwiatkowska

Najczęściej zadawane pytania.

Czy można zamówić pracę, łącznie z oprawą?

Tak. Do każdej pracy proponujemy stosowną oprawę. Np. do dyplomów zaproponowalibyśmy do wyboru: tuby do rulonów, ramy z drewna, okładki introligatorskie, kasetki z drewna i wiele innych. Dużo przykładów znajduje się na naszej stronie, ponieważ z reguły prace pokazujemy z oprawami.

Czy mogę telefoniczne podać dane do wyceny pracy?

Podanie przez telefon danych jest możliwe tylko wstępnie, bo wystarczy, że czegoś nie zdążymy zanotować i nieporozumienie gotowe.

Zawsze prosimy o wysłanie zapytania mailem wraz z informacjami, czego Klient oczekuje i przekazanie wszystkich danych, pomocnych w wycenie pracy. Prawdopodobnie zadamy dodatkowe pytania, np.: jaki jest temat pracy?, na jaką okazję?, czy ma być oprawiona?, jaki będzie nakład?, jaki jest termin wykonania?... Na tej podstawie przygotujemy i wyślemy ofertę cenową.

Brak danych zamawiającego w mailu z zapytaniem o cenę.

Oferta cenowa jest (w rozumieniu prawa) dokumentem handlowym, odpowiadającym na konkretne zapytanie o konkretną pracę, dla konkretnej firmy lub osoby prywatnej. Tym samym oferta cenowa jest naszym zobowiązaniem finansowym. Musimy więc wiedzieć, w stosunku do kogo podejmujmy takie zobowiązanie. W związku z tym, prosimy o podanie: imienia i nazwiska, numeru telefonu do szybkiego kontaktu, nazwy i adresu firmy oraz adresu strony www.

Ile to, mniej więcej, może kosztować - tak orientacyjnie?

Pracę wyceniamy adekwatnie do stopnia skomplikowania projektu, techniki wykonania pracy i kosztów materiałów oraz ilości egzemplarzy. Możemy zaproponować nieograniczoną ilość rozwiązań i dlatego odpowiedź jest w każdym przypadku inna. W ciągu dwudziestu paru lat pracy, nie zdarzyło nam się otrzymać identycznego zapytania.

Właśnie dlatego nie możemy podać cen na poczekaniu. Ale możemy wykonać wycenę łącznie z podaniem alternatywnych możliwości.

Jakie dane są potrzebne do wyceny?

Poniżej, na przykładzie dyplomów, przedstawiam wykaz informacji potrzebnych do wyceny:

  • Założenia merytoryczne do projektu.
    Należy określić, jakie jest przeznaczenie i treść dokumentu,
  • Założenia graficzne do projektu.
    Należy określić ogólną koncepcję graficzną, np.: w jakiej tonacji kolorystycznej powinien być utrzymany projekt, czy powinny być wprowadzone zdjęcia czy zastosować elementy zdobnicze, czy będzie sam tekst i logo, jakiego rodzaju oprawa jest przewidziana – pomoże tu przejrzenie naszego portfolio w witrynie i wskazanie, która z prac jest najbardziej zbliżona do Państwa potrzeb.
  • Założenia marketingowe do projektu.
    Należy określić, które elementy powinny być - ze względów marketingowych - szczególnie wyeksponowane
  • Założenia techniczne do wykonania dokumentu: Należy określić format dokumentu, życzenia dotyczące rodzaju materiału, nakład pracy.
  • Jeśli nie macie Państwo żadnych, określonych pomysłów, to zawsze służymy własnymi sugestiami co do rozwiązań graficznych, technicznych czy marketingowych.

Zbyt wysoka cena ! Czy są możliwe negocjacje cenowe?

Nasze prace nie są drogie - cena jest po prostu adekwatna do kosztów materiałów i naszego wkładu pracy. Zakładamy, że każda praca, która ma podkreślać prestiż naszych klientów, powinna być wykonana w oparciu o dobry projekt i z doskonałych materiałów - stąd taka a nie inna cena.

Mamy jednak świadomość, że każda firma ma określony budżet przeznaczony na poszczególne zadania. Staramy się, aby ofertę cenową rozbić na oddzielne propozycje z których można skorzystać lub nie, bez uszczerbku na jakości, a mianowicie:

  1. Liczba wariantów projektu. Możemy opracować kilka wariantów projektu co jest pracochłonne i czasochłonne (zwykle terminy są „na wczoraj”), ale za to jest wybór, tyle, że każda z wersji projektu dodatkowo kosztuje. Może być to jedna wersja projektu ale opracowana po bardzo szczegółowym omówieniu i ustaleniu założeń. Jest oczywiście tańsza.
  2. Rodzaj materiału. Ceny materiału są różne ale też mają różne właściwości i różne zastosowania. Możemy zaproponować papier artystyczny, papier czerpany lub pergaminowy i wersję najdroższą: pergamin naturalny (specjalnie wyprawiona skóra), który stosujmy w Aktach erekcyjnych. Warto przemyśleć, który tak naprawdę jest nam potrzebny.
  3. Czcionka z programu graficznego czy ręczne pismo kaligraficzne. Będą się różniły ceną i to znacznie. Zawsze jak najstaranniej dobieramy czcionki z programu graficznego do stylu i przekazu pracy, ale ręczne pismo tworzy niepowtarzalny klimat, tyle, że jest droższe.
  4. Zdobienia czy prostota. Ręcznie wykonane i złocone ornamenty, ozdobniki, kaligrafia, reprinty, pieczęcie lakowe, papier czerpany, to elementy, które w zależności od tematu pracy przenoszą nas w czasy historyczne: średniowiecze, gotyk, renesans i oczywiście kosztują, jak to prace ręczne. Czasy współczesne to elegancka prostota – programy graficzne plus dobry projekt. Wybierając, zawsze należy uwzględnić cel i charakter zamówienia.

Uwaga klienta: „Pokrywamy koszty projektu tylko w wypadku jego zaakceptowania przez nas. W przypadku gdyby żaden z projektów nie został przyjęty nie ponosimy z tego tytułu żadnych opłat”.

Nie zdarzyło nam się jeszcze, aby nasz projekt nie został zaakceptowany przez Klienta. Jest to wynik naszego podejścia do tematu, dzięki któremu oszczędzą Państwo czas i pieniądze. Proponujemy podejście w kilku krokach:

  • Krok 1. Przejrzenie naszego portfolio w witrynie - przekrój naszych prac zbieranych przez ponad dwadzieścia lat działalności firmy minimalizuje ryzyko błędnej oceny naszych możliwości projektowych i wykonawczych. Oprócz tego mamy oryginały prac w Pracowni – zawsze serdecznie zapraszamy do ich obejrzenia
  • Krok 2. Do projektu przystępujemy dopiero po bardzo, bardzo szczegółowym ustaleniu założeń do projektu, czyli:
    • Po uzyskaniu i ustaleniu wszystkich możliwych szczegółów merytorycznych, które powinien zawierać projekt,
    • Po uzyskaniu i ustaleniu graficznych założeń do projektu, na które składa się omówienie tematyki i klimatu ilustracji, kolorystyki, stylu typografii, itp.
    • Po uzyskaniu informacji o celach marketingowych, które powinien spełnić projekt
    • Zawsze też istnieje możliwość znalezienia w Internecie lub na naszej stronie przykładu, który najlepiej oddawać będzie Państwa oczekiwania, tym samym eliminujemy możliwie jak najwięcej wątpliwości, co do zrozumienia tematu.
  • Krok 3. wykonanie projektu dzielimy na etapy:
    1. projekt wstępny (szkic koncepcyjny),
    2. projekt realizacyjny (z opisanymi szczegółami technicznymi do wykonania),
    3. projekt ostateczny, który przekazujemy Klientowi,
    4. do realizacji przystępujemy dopiero po zaakceptowaniu przez Klienta projektu ostatecznego,
    Każdy etap jest akceptowany przez Klienta. Nie ma więc możliwości popełnienia po drodze błędów, które nie są możliwe do skorygowania, chyba, że zmieni się koncepcja i wszystko trzeba będzie zaczynać od początku, ale to już jest zupełnie inny temat.
  • Krok 4. Możliwe jest opracowanie kilku wersji projektu, jednak każda z wersji projektu graficznego kosztuje, a jeśli ma spełniać założenia, to wersje te nie powinny jakoś zasadniczo odbiegać od siebie rozwiązaniami. Oczywiście, jeśli koniecznością jest zrobienie kilku wersji np. zróżnicowanych cenowo, to takie oczekiwania powinny być nam przedstawione.

Czy mogę zamówić pojedynczy egzemplarz?

Oczywiście, bardzo często zamawiane są pojedyncze egzemplarze.

Jaką największą ilość egzemplarzy mogę zamówić?

Można zamówić dowolną ilość egzemplarzy. Ponieważ są to prace wykonywane ręcznie, warunkiem jest tylko realny termin wykonania.

W jakim terminie możliwe jest wykonanie usługi?

Bywają takie okoliczności, że pracę robimy z dnia na dzień, lub tego samego dnia. Nie mamy cen za ekspres, ale podejmujemy się wykonania pracy tylko wtedy, kiedy ocenimy realność terminu i możliwości zwiększonej mobilizacji, co dotyczy również Klienta. W innym przypadku nie przyjmujemy zlecenia.

Terminy wykonania podajemy w ofercie. Uzależnione są od otrzymanych w terminie materiałów do realizacji.

My również, niestety, często musimy zadawać Państwu takie pytania: „Kiedy otrzymamy ostateczne założenia?”, „Kiedy dostaniemy ostateczne teksty?”, „Kiedy dostaniemy akceptację projektu?”, „Kiedy otrzymamy dyplomy z podpisem?”. To nasze problemy z Klientem, zagrażające terminowi wykonania.

Czy wystawiane są faktury?

Oczywiście. Choć jesteśmy artystami to faktury jednak wystawiamy.

Od czego uzależniona jest cena kaligrafii?

Od bardzo wielu czynników, a mianowicie: od stylu pisma, wykonujemy bowiem napisy w stylu: kapitała rzymska, półuncjała, pismo iryjskie, pismo karolińskie, pismo gotyckie, gotyko-antykwa, copperplate oraz alfabetami: łacińskim, sanskryt, cyrylica. Każdy z nich ma inną cenę wykonania. Dla przybliżenia tematu, wysyłamy wzory naszej kaligrafii.

Ważny jest także rodzaj podłoża do pisania: papier artystyczny gładki, fakturowany, papier pergaminowy, metalizowany, papier ręcznie czerpany oraz oryginalny pergamin.

Ponieważ kaligrafię wyceniamy według ilości znaków, liczy się także długość tekstu.

Wykonujemy także projekty układu graficznego, ponieważ pismo ręczne, rządzi się nieco innymi prawami. Na cenę projektu ma wpływ długość i układu graficzny tekstu oraz rodzaj i styl zdobień.

Czy wykonujemy ręczne wpisy do księgi?

Oczywiście. Mogą byt to dedykacje w albumach, wpisy do ksiąg pamiątkowych, prowadzenie całej kroniki, łącznie ze zdobieniem stron i wklejaniem ilustracji lub wycinków z gazet, itp.

Czy możliwe jest wykonanie kaligrafii na passe-partout?

Tak, robiliśmy to wielokrotnie.